Vlieg-angst

101220-amelia-earhart2-hmed-8a_647062c87f27da2f252df5ce8dc4f432

Het vliegtuig is één van de meest tot de verbeelding sprekende, onwaarschijnlijke uitvindingen van de mens. Van de vijftiende-eeuwse tekeningen van Leonardo Da Vinci, over hete luchtballonvaarten en eerste zweefvliegtuigjes tot de fameuze gemotoriseerde vlucht van de gebroeders Wright. De zwaartekracht moest en zou overwonnen worden. Vandaag kent de luchtvaart jaarlijks miljoenen vluchten met miljarden passagiers. Naar verwachting zal het aantal luchtreizigers de komende jaren spectaculair stijgen naar 7,3 miljard in 2034.

Mijn Amelia Earhart ambities om als vrouw niet langer passagier te blijven maar zelf in de cockpit plaats te nemen of de droom van een carrière als Mama Daktari, om afgelegen gebieden in Oost-Afrika van gezondheidszorg te voorzien, zijn ondertussen vervlogen…. Maar ons gevleugeld bezoek aan de (schoon)familie die aan de andere kant van de evenaar -in Zuid-Afrika- woont, is een jaarlijkse traditie geworden. Het is onze grootste eco-zonde!

 

Het vliegtuig is het meest vervuilende transportmiddel.

Alhoewel er in de geschiedenis van het vliegtuig al heel wat verbeteringen werden doorgevoerd op het gebied van brandstofverbruik, behoren vliegtuigen nog steeds tot de meest vervuilende vervoermiddelen ter wereld. De luchtvaart is een van de snelst groeiende bronnen van broeikasgassen en luchtvervuiling, met rampzalige gevolgen voor het milieu en de gezondheid.

De verbranding van kerosine en benzine zorgt voor de uitstoot van het broeikasgas CO2, waterdamp, stikstofoxiden en roetdeeltjes (fijnstof). De uitstoot van stikstofoxiden stimuleert de vorming van het broeikasgas ozon en zorgt samen met de uitstoot van fijnstof voor enorme luchtvervuiling. Onder sommige atmosferische omstandigheden onstaan er condenssporen die zich soms ontwikkelen tot cirruswolken die een opwarmend effect zouden hebben op het klimaat.

Bovendien veroorzaken vliegtuigen geluidsoverlast en zijn ook de vliegtuigproductie en luchthavens energieverslindende en vervuilende industrieën.

Niet voor niets dus dat de milieuorganisatie Greenpeace met verontwaardiging op het matje werd geroepen wanneer bekend raakte dat een programmadirecteur van Greenpeace International een paar keer per maand met het vliegtuig naar zijn vrouw en kinderen reisde. Voortaan doet hij dat per trein.

 

CO2-compensatie

De CO2-uitstoot van vliegtuigreizen compenseren? Verschillende vliegtuigmaatschappijen bieden deze mogelijkheid al aan, maar je kan het ook zelf doen. Bij Greenseat rekende ik uit dat onze reis van drie personen met het vliegtuig voor 4,32 ton CO2-uitstoot zorgt, wat voor 43,12 euro gecompenseerd kan worden door het steunen van duurzame energieprojecten in ontwikkelingslanden. Bij Treecological kan ik een gift doen van 190,52 euro om met BOS+ 0,0064 hectare bos aan te kopen.

In hun standpunt over vrijwillige koolstofcompensatie maken BBL, IEW, Greenpeace, Natuurpunt, WWF, Groenhart, VBV, VODO en Oxfam Wereldwinkels, kopers van CO2-compensatie bewust van de vele verschillen tussen de projecten. Niet alle initiatieven zijn even eerlijk, duurzaam en transparant en niet alle bosprojecten voldoen aan de juiste voorwaarden. Ze bevelen dan ook ‘Gold Standard’ initiatieven of projecten uit de officiële Kyotohandel aan. Voorbeelden van verkopers die compenseren met Gold Standard projecten, zijn www.compenCO2.be, www.co2logic.be, www.myclimate.org, www.atmosfair.de, en www.climatefriendly.org.

De CO2 uitstoot is echter niet het enige probleem van vliegtuigreizen en het compenseren ervan is maar een tijdelijke oplossing in afwachting van schonere alternatieven. Het zal de uitstoot uiteindelijk ook niet doen verminderen. CO2-compensatie moet zeker niet als vrijgeleide dienen om naar hartelust te citytrippen…

 

Minder vervuilend dan de auto?

Volgens een studie van de universiteit van Michigan zijn reizen met het vliegtuig milieuvriendelijker dan verplaatsingen met de auto. Zij berekenden dat per passagier een vliegtuig per gevlogen kilometer veel minder koolstofdioxide uitstoot dan een auto. Eenzelfde afstand per vliegtuig afleggen is meer dan twee keer energie-efficiënter dan met de auto en bijgevolg ook milieuvriendelijker. Volgens de onderzoekers heeft het vliegtuig rond de voorbije eeuwwisseling de auto ingehaald als meest energie-efficiënte vervoermiddel.

Deze studie moet ons geweten niet sussen. Vliegreizen zijn wel degelijk milieuonvriendelijk. Verre reizen zijn de boosdoener. De afgelegde afstanden zijn vaak veel groter dan de afstanden die mensen per auto zouden overbruggen.

 

Te voet?

Als we echt op onze ecologische voetafdruk willen letten, moeten we, in afwachting van een zonnevliegtuig voor passagiers, geen (verre) vliegtuigreizen maken. Alhoewel de liefde geen grenzen kent en heimwee naar familie en land onze milieuvriendelijkheid soms overstijgt, kent het boeken van een vliegtuigticket maar weinig excuus. Misschien moeten we andere manieren overwegen om in de toekomst de afstand te overbruggen.

De trein blijft voor lange afstanden het meest milieuvriendelijk (die stoot tot 300 keer minder koolstofdioxide uit dan het vliegtuig). De spoorwegverbindingen naar Zuid-Afrika lopen niet overal als een trein, maar een reis over het spoor doorheen het warme continent spreekt wel erg tot de verbeelding!

 

Te voet?

 

Met de fiets?

 

Wat denk jij?

 

Avontuurlijke groensels,

 

Wilma en de vogels

(foto boven: Amelia Earhart)

(danku C., voor de liefde)

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

Verstuur reactie