Dertig

(Assertieve weggebruiker via hier)

 

Dertig dagen zonder klagen over zone 30.

Omdat klagen natuurlijk niets oplost, zochten we naar een manier om onze verontwaardiging om te zetten in actie. In de plaats van ons te blijven ergeren, wilden we vooral iets doen! Dus om onze frustratie te transformeren in constructieve daadkracht, maakten we ons lid bij het GMF, het Gents Milieufront (had al veel langer moeten gebeuren), en huurden we daar de fameuze ‘speedgun’ om mee te helpen met hun onderzoek naar het naleven van de zone 30, in en rond de stad.

 

Speedgun

Onder het motto ‘beter laat dan nooit’, werd vanaf woensdag 22 april 2015 de hele binnenstad van Gent één grote zone 30. Hiermee stonden veiligheid en minder (lucht-)vervuiling op de kaart.

Een lagere snelheid leidt tot minder (gevaarlijke) ongevallen en veiliger verkeer. Veiliger verkeer nodigt ook minder assertieve fietsers en voetgangers uit om de wagen te laten staan. Bovendien zorgt trager rijden voor minder fijn stof en uitlaatgassen, minder lawaai en een betere ‘woonkwaliteit’. Reden te meer dus om fan te zijn van ‘zone 30’!

September, twee jaar later, wilde het Gents Milieufront dus wel eens weten en meten in hoeverre deze veilige en (milieu)vriendelijke zone 30 in eer wordt gehouden. Zij kochten een gebruiksvriendelijke ‘speedgun’ aan om uit te lenen aan iedereen die wilde weten hoe snel er in zijn straat gereden wordt. Door (discreet) te richten naar voorbijzoevende voertuigen, kan je met een druk op de knop alle snelheden boven de 16km/h meten. De bedoeling van de actie is om correcte cijfers te verkrijgen en die te gebruiken bij gesprekken met de stad. Bravo!

 

1 op 4

De eerste resultaten werden onlangs gepubliceerd door het GMF. Het toestel werd al uitgeleend aan 14 straten die in een zone 30 liggen (zowel binnen als buiten de stadsring R40), in totaal goed voor zo’n 5.000 voertuigen. Daaruit blijkt dat 1 auto op 4 zich houdt aan de zone 30. Het GMF eist dan ook een betere controle en een betere inrichting van de straten om de zone 30 af te dwingen.

 

Wij stonden dus zelf eens een uurtje in de kou en in het donker, in onze eigen (van duidelijke snelheidsaanduiding voorziene) zone 30, voor de deur, en zagen 14 auto’s voorbij passeren. Dit waren de gemeten snelheden:

 

 

 

Et voilà, ons ‘gevoel’ is bevestigd en ons gemoed weer wat geventileerd. Nu kijken we uit naar de verdere acties van het GMF en de Stad Gent!

 

Vele groensels,

 

Wilma en de vogels

(Merci en bravo C.!)

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

Verstuur reactie